BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 8, 2009

TUGASAN KELAS : NOTA KONSEP DAN MODEL KAJIAN TINDAKAN

KONSEP KAJIAN TINDAKAN


McNiff (1988)

mentafsirkan penyelidikan tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ia melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara bersama.




Somekh (1989)
menyatakan penyelidikan tindakan sebagai satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam situasi sosial itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.



Zuber-Skeritt (1992)
Mendefinisikan penyelidikan tindakan dengan menggunakan CRASP
-Critical collaboration enquiry by
-Reflective practitioners who are
-Accountable in making the results of their enquiry public
-Self evaluative in the practice and engaged in
-Participative problem solving and continuing professional development




Jean McNiff (1998)
kajian tindakan adalah sebagai suatu langkah untuk memperbaiki dan meningkatkan kualiti pendidikan melalui pembaharuan dan penambahbaikkan dengan menggalakkan guru-guru melakukan refleksi kendiri untuk mengubah kekurangan yang ada pada diri sendiri.


melihat kepada perspektif pendidikan, kajian kebiasaanya menjurus kea rah menambah baik strategi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta untuk meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar tentang sesuatu perkara.





Reka Bentuk Model Kajian Tindakan.
Terdapat beberap rekabentuk model kajian tindakan. Antaranya adalah seperti yang berikut:


i. Model Kemmis & Mc Taggart (1988)


4 langkah dinyatakan dalam kajian tindakan berdasarkan gelungan (cycle)

· Mereflek (Reflect)
· Merancang (Plan)
· Bertindak (Acti


ii. Model Interaksi Stinger (1999)
Model ini sesuai sebagai kajian tindakan penyertaan. Melibatkan 3 fasa kajian, iaitu bermula dengan penglihatan (looking), pemikiran (thinking) dan tindakan (act).


iii. Model Kajian Tindakan Elliott’s (1991)

Mengambil kira model yang diperkenalkan oleh Kemmis dengan menghasilkan model yang lebih lengkap. Melakukan peninjauan (reconnaissance) yang melibatkan analisis dan juga pencarian fakta dan patut dilakukan dalam lingkaran dan aktiviti bukan hanya berlaku pada permulaan proses.


iv. Model Kajian Tindakan Ebbutt (1985)


Dave Ebbutt mencadangkan penggunaan bulatan (circle) yang lengkap untuk menerangkan proses kajian tindakan selain daripada bentuk lingkaran (spiral) yang digunakan oleh Kemmis.


v. Model Kajian Tindakan Mc Kernan

Memperkenalkan satu model yang menyarankan agar masalah kajian tindakan tidak terlalu terikat dengan masa.













0 comments: