BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 11, 2009

AKTIVITI KELAS 11 : TUGASAN 2 JURNAL - PERNYATAAN MASALAH

PERNYATAAN MASALAH DALAM KAJIAN TINDAKAN

Journal 1: Participatory Action Research: Creating and effective prevention curriculum for adolescents in Sub-Western US

oleh M.N Gosin,P.A Dustman,A.E.Drapeau and M.L.Harthun.

Kajian ini dilakukan untuk melihat bagaimana komponen kaedah PAR digunakan untuk mereka satu kurikulum drag resistence strategies untuk pelbagai populasi remaja di US.

Bagaimana mereka melapor pernyataan masalah.

Melalui kajian-kajian lepas dan terkini mengenai keperluan untuk penerapan proses PAR untuk memberi manfaat kepada sekolah.

Journal 2:Using Action Research to Develop Preservice Teachers’ Confidence, Knowledgeand Beliefs about Technology

by Mary Lundeberg, Mark Bergland, Karen Klyczek dan Dan Hoffman.

Tujuan utama kajian ini dilakukan ialah untuk menyiasat sama ada melibatkan guru sains baru/pra-perkhidmatan dalam menilai pembelajaran kolaboratif berdasarkan penggunaan media memberi kesan terhadap kepercayaan mereka mengenai pengintegrasiaan teknologi, membangunkan pengetahuan mereka mengenai kandungan pedagogi yang teknikal dan meningkatkan keyakinan diri mereka untuk menggunakan teknologi dalam pengajaran.

Bagaimana mereka melapor pernyataan masalah.

Pengkaji melihat guru baru selalu selalu salah konsep yang melibatkan pendidikan melalui teknologi kerana kurang keyakinan diri dan ilmu dalam bidang teknologi. Oleh sebab itu,pengkaji ingin melihat bagaimana pengintegrasian teknologi dapat membantu penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran.

JURNAL 3 : Who is Conducting Teacher Research?
oleh:Debbie L.Hahs-Vaughn, (Uni. Of Central Florida), Karen L. Yanowitz (Arkansas State Uni.)
Permasalah dalam kajian ini adalah didapati bilangan guru yang menjalankan kajian itu semakin berkurangan apabila jumlah pelajar semakin ramai.
Bagaimana mereka melapor pernyataan masalah.
Oleh itu, pengkaji telah menguji kajian tindakan ini dengan membina model berkaitan dengan sekolah dan sifat guru itu. Terdapat 3 model yang telah dibentuk oleh pengkaji dalam kajian tersebut, iaitu Model 1 adalah untuk melihat hubungan antara perwatakan guru dan penyelidikan kolaborasi, Model 2 pula melihat kesan pesekitaran sekolah terhadap perwatakan guru untuk model 1, dan model yang terakhir adalah Model 3, iaitu permasalahannya terdiri daripada penyertaan dari golongan jabatan professional dan bagaimana faktor ini memberi kesan yang besar terhadap peyertaan guru dalam membuat penyelidikan

.

0 comments: